ANAK SYURGA : KHABAR GEMBIRA KEPADA IBU BAPA DARI ALLAH


Apa yang anda rasakan ketika anak, ibu bapa, saudara atau kerabat dekat Anda tiba-tiba saja di panggil oleh sang Khaliq? Tentu sedih dan mungkin putus asa karena kehilangan seseorang yang kita sayangi dan bahkan menjadi tumpuan hidup kita. Kehilangan orang tercinta memang sungguh menyedihkan tapi taukah anda, ada berkah di balik setiap peristiwa, pun kematian tentu jika kita mampu menyikapinya secara bijak, penuh kesabaran dan keikhlasan.

”Innalillahi Wa innalilallhi Roji’un” Sesungguhnya kita ini adalah milik Allah, dan pasti kita akan kembali kepada pemilik kita, Allah Ta’ala

Tahukah anda, ada satu perkhabaran gembira bagi ibu bapa yang kematian anak nya.

Sabda Rasulullah berikut ini 

’Diriwayatkan dari Anas ra, dia berkata : ”Rasulullah saw bersabda, tidaklah seorang muslim kematian tiga anaknya yang belum baligh, kecuali, Allah pasti akan memasukkannya ke dalam surga berkat kasih sayang-Nya kepada anak-anakny tersebut.” (HR Bukhori muslim).

Ada beberapa perkara yang mesti diketahui oleh ibu bapa yang kehilangan anak, agar kematian tersebut menjadi satu keberkatan dan redha Allah. Diantaranya ;

1. Ibu bapa mesti sabar dan iklas menerima pemergian anak tersayang dan tidak meratapi pemergiannya dengan terlalu sedih dan berlebihan sehingga  mendatangkan kemudaratan.

2. Sadar dan Ingat Allah
Dengan mengucapkan kalimat istirja (innaa lillahi wainnailillaihi roojiun) dan merenungi kandungan maknanya. Kita , anak kita, dan segala sesuatu yang ada disekitar kita semuanya adalah milik Allah. Anak adalah amanah, pinjaman dari Allah, yang mesti kita jaga dan pelihara dengan sebaik-baiknya. Kerana anak ibarat barang pinjaman dari Allah, tentu sekali akan sampai satu ketika pemilik akan mengambil pinjaman nya kembali dan kita hendaklah berlapang dada menyerahkan pinjaman itu kepada pemiliknya.

3. Mengharap pahala atas kematian sang anak.
Kematian seorang anak bukanlah suatu musibah melainkan himpunan keberkatan yang mesti diterima seadanya oleh orang yang di tinggalkan. Ibu bapa semestinya memohon pahala dan keberkatan dari peristiwa tersebut, maka dengan senang hati Allah akan melimpahkan banyak kebaikan dan pahala kepada hambanya yang meminta dengan setulus hati.

Inilah kabar gembira bagi ibu bapa yang yang kehilangan anak nya kerana kematian dan janji Allah tersebut merupakan bukti kemurahan Allah kepada hamba-hamba-Nya. 

Walaupun kematian anak membuka jalan bagi ibu bapa di taman syurga, namun tidak digalakkan ibu bapa mengharapkan kematian anak nya. Syurga ini hanya pengganti anaknya yang di minta oleh Allah. Sesunguhnya anak merupakan ladang keberkatan, ketika masih hidup ataupun telah mati, anak sentiasa memberikan manfaat bagi Ibu bapa.

No comments:

Post a Comment