SESUNGGUHNYA IKAN BUNTAL LEBIH SEDAP DARI AYAM KFC!


Spesis ikan buntal kuning antara spesis ikan yang dikaji di bawah 'Rolling Plan' pertama (RP1) Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) dalam usaha mengenal pasti potensi ekonomnya.

Ikan Buntal kuning yang terdapat banyak di negeri Sarawak terutamanya di Batang Saribas mempunyai potensi dijadikan produk perikanan bernilai tinggi sama ada sebagai ikan segar atau diproses. Contohnya, telur ikan buntal masin dijual dengan harga RM30/ Kg, dan harga ikan buntal segar telah meningkat daripada RM3 / Kg pada tahun 2003 sehingga RM6 / Kg sekarang ini.

Selain dijadikan bahan makanan terbaik, Ikan Buntal Kuning in telah menjadi salah satu produk tarikan pelancongan di Betong melalui penganjuran Pesta Ikan Buntal di Kampung Maggut, Spaoh sejak tahun 2003.

Ikan Buntal Kuning ini enak dimakan dengan pelbagai jenis masakan. Namun begitu, hanya orang tertentu sahaja memiliki kepakaran membuang 'toksik' yang dikatakan beracun dan mampu membawa maut. Jadi, jangan masak sebarang masak. Hee


Oleh kerana Kampung Spaoh, Betong terkenal dengan Ikan Buntal Kuning maka Ikan tersebut telah menjadi mercu tanda kepada kampung berkenaan dan kampung disekitarnya. Mercu tanda berkenaan jelas kelihatan di simpang utama Kampung Spaoh. (Selepas Betong, sebelum Saratok).

Percaya aau tidak? Bahawa jika Ikn Buntal ini digoreng sehingga garing boleh mengalahkan rasa KFC? Cuba dahulu, baru tahu.. hehe


Selain dari isi Ikan Buntal yang sedap, hati nya juga turut sedap di makan bersama nasi goreng sebagai juadah minum pagi sebelum berangkat ke pejabat. Hee. Jika silap cara memasak, rasanya akan pahit. Perlukan orang mahir sahaja untuk memasak telur Ikan Buntal ini. 

Dan yang paling sedap dan terbaik apa pada Ikan Buntal ialah Hati Ikan Buntal. Ini yang terbaik dari alam semesta. Paling sedap dalam pelabagai jenis masakan.

Walaubagaimanapun, Ikan Buntal Kuning ini sedap dimakan sekiranya berada dalam keadaan 100% fress, segar dari Sungai Saribas, Betong.

Cuba dahulu, baru tahu. Sedap hingga menjilat jari jemari. Hee

Sekian,
Terima kasih.