LRT KOTA SAMARAHAN - KUCHING DITERUSKAN


KUCHING: Selain bonus sebulan setengah atau minimum RM2,000 diumumkan Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg menggembirakan penjawat awam semalam — hadiah lain cukup bermakna bagi rakyat Sarawak ialah penerusan projek Aliran Transit Ringan (LRT).

Sebelum ini projek LRT diumum untuk ditangguhkan bagi memberi fokus kepada projek infrarakyat yang lain.

Kini, atas permintaan ramai Sarawak meneruskan projek LRT ini dengan permulaan untuk laluan Kota Samarahan-Kuching.

Abang Johari dalam ucapan penggulungan beliau pada Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak Ke-18, semalam berkata Kerajaan Negeri mempertimbang melaksanakan laluan Kota Samarahan-Kuching bagi menyuraikan masalah kesesakan.

Selian itu dengan siapnya LRT ini menghilangkan tekanan warga Samarahan yang terpaksa keluar rumah seawal 5 pagi setiap hari.

“Saya diberi jaminan sistem LRT yang dicadangkan akan berdasarkan teknologi kereta api terkini yang mempunyai kos modal lebih rendah jika dibandingkan dengan tempat lain di Malaysia,” kta Abang Johari.

Sebahagian kos modal projek ini katanya, diimbangi oleh keuntungan harta tanah sekitar laluan yang dicadangkan dengan pembangunan berorientasikan transit (tod).

Menurut beliau, keuntungan dijana melalui penyediaan perumahan mampu milik dan pembangunan bandar moden dalam lingkungan 800 meter dari hentian transit atau kira-kira 10 minit berjalan kaki.

Berdasarkan perancangan awal pada Mac lalu, projek ini dijangka beroperasi pada 2024, dan bernilai RM10.7 bilion.

Abang Johari berkata, asalnya ia mempunyai laluan sepanjang 155.2 kilometer dengan laluan dari Kota Samarahan memanjang ke pusat pelancongan Damai sejauh 62.4 kilometer.

Laluan ini dijangka mempunyai 28 stesen dan akan memenuhi 48 peratus daripada penggunaan sistem itu setiap hari. –Sarawakvoice

No comments:

Post a Comment